Vaststellen arbeidsongeschiktheid door de verzekeraar

Donderdag 30-6-2011 door Egbert van de Coevering

Wat kan ik als aov verzekerde doen als ik het niet eens ben met de vaststelling van de arbeidsongeschiktheid?
Bij Datishetverschil.nl krijgen wij geregeld de vraag hoe verzekeraars in het algemeen omgaan met de afhandeling van arbeidsongeschikheidsclaims. Hierbij wordt er gevraagd naar bepaalde verzekeraars in het bijzonder. Kennelijk bestaat hier onduidelijkheid over en gaan er verhalen rond dat de afhandeling soms niet helemaal gebeurd zoals de klant dat verwacht.

Werkt dit precies hetzelfde als bij een autoverzekering?
Veel verzekerden (ZZP’ers, startende ondernemers) trekken de ervaring die zij hebben met particuliere verzekeringen door naar de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Als je het met het standpunt van de verzekeraar niet eens bent, mag je zelf een tweede deskundige inhuren die een andere oplossing mag verdedigen. Komt deze tweede deskundige er ook niet uit, dan wordt een neutrale derde ingehuurd die de knoop doorhakt. Vaak alles op kosten van de verzekeraar. Helemaal als klager achteraf in het gelijk wordt gesteld.

Nieuwe regels Verbond van Verzekeraars inzake klachtafhandeling bij aov
Om aan de onduidelijkheid een eind te maken en zonder alle verzekeraars dwingend voor te schrijven wat ze moeten doen is er door het Verbond van Verzekeraars een protocol opgesteld waaraan de aangesloten verzekeraars zich moeten houden.

Hoofdregel: verzekeraar moet snel informeren

De essentie van het protocol is: informeer de klant zo vroeg mogelijk over de aanpak en over het standpunt zodat hij snel weet waar hij aan toe is.

Leger van deskundigen
Punt is wel dat de verzekeraar om tot een standpunt te komen gebruik kan maken van een heel leger van deskundigen: Technisch schadebehandelaar Medisch schadebehandelaar Medisch adviseur Arbeidsdeskundige Controlerend arts Medisch specialist (expertise) Behandelend arts.

Als de verzekeraar op basis van het advies van deze deskundigen een standpunt heeft ingenomen dat neerkomt op een niet of niet geheel toekennen van de uitkering dan kunt u – gemotiveerd – bezwaar maken bij de verzekeraar.

Mocht de verzekeraar bij het standpunt blijven dan kunt u terecht bij het Kifid of bij de rechter.

Als u bij een direct writer een polis hebt afgesloten dan staat u er alleen voor bij het formuleren van de bezwaren.

Mijn tussenpersoon kan mij toch helpen in dit soort situaties?
Hebt u bij een intermediairverzekeraar een polis gesloten, dan kunt u in ieder geval bij uw tussenpersoon terecht.

Kan mijn tussenpersoon veel doen dan?
Er zijn wel wat hindernissen. Op medisch en arbeidsdeskundig vlak kan de tussenpersoon u niet helpen want zover strekt zijn deskundigheid vaak niet.

Wat de hulp van een tussenpersoon nog verder bemoeilijkt, is het feit dat de tussenpersoon sinds kort ook niet meer automatisch geïnformeerd over het verloop van de afhandeling van de claim.

Sommige verzekeraars vragen u zelfs uitdrukkelijk toestemming om kopieën van de correspondentie aan de tussenpersoon toe te sturen.

Het lijkt er dus niet op dat het Verbond van Verzekeraars een hele grote rol ziet voor de tussenpersoon in het schaderegelingsproces.